29-01-08

Het jaar van de kleuter? Misleidende reclame!

pellesmall
 

2008 is het jaar van de kleuter.

Als je het spotje ziet dan roepen schattige kindjes hoe belangrijk het is dat je vroeg naar de kleuterschool gaat. Allemaal mooi en wel, maar hier even een omschrijving van de realiteit:

Mijn zoontje is op dit moment een dikke anderhalf jaar oud. In januari 2009 gaat hij naar de peuterklas om dan in september 2009 naar het eerste kleuterklasje te gaan. Dit betekent: nu inschrijven geblazen dus. Aangezien mijn lief en ik ervan overtuigd zijn dat wij hem naar het nederlandstalig onderwijs willen sturen in Brussel stoten wij op enkele hindernissen.

Waar knelt het schoentje? 

  1. De nederlandstalige scholen moeten hun maximum aan 45% nederlandstalige kinderen halen. De resterende 55 % is voorzien voor GOK-kinderen (35%) en anderen (20%).
  2. Het quota van 45% wordt bijna overal volledig opgevuld door de broertjes en de zusjes van de kindjes die al op de scholen zitten.
  3. Als je je kindje niet kan inschrijven omdat het nederlandstalige quota al gehaald is, dan kan je altijd nog proberen bij de anderen 20%. Dit houdt dan wel in dat je zal moeten bivakkeren voor de schoolpoort gedurende enkele nachten.

Bon, resultaat... je kindje kan niet worden ingeschreven in de school van jouw keuze.

Dan toch franstalig onderwijs.

Voor het franstalig onderwijs, want hier hebben we ondertussen toch wel een optie op genomen, kan je je in sommige scholen al sinds januari inschrijven. Voor andere moet je wachten tot 3 maart. Om op die dag dan massaal naar één specifiek nummer te bellen voor een afspraak. In één school kunnen we hem in maart gaan inschrijven, maar zij zullen ons pas in december (een maand voor hij naar school moet) kunnen bevestigen of er een plaats is in de peuterklas.

Pictogrammen op twee en half jaar.

Ik kan hem waarschijnlijk heel makkelijk in een schooltje inschrijven in een gemeente waar 100% anderstaligen zitten. Die kindjes spreken geen nederlands en geen frans en hier wordt met pictogrammen gewerkt om hun woordjes te leren. Die peuters moeten op twee en half jaar dezelfde woordjes leren die hij nu aan het leren is. Geen stap vooruit lijkt mij en kan enkel om frustratie vragen. Maar dit is wel een weerspiegeling van de realiteit in onze hoofdstad.

Het jaar van de kleuter? Leuke website maar misleidende reclame zou ik zo zeggen.

Hoe moet ik nu 's nachts gerust slapen, meneer de minister?

Als er iemand ervaring heeft of misschien wel een gouden tip? Laat maar komen die reacties.

Meer informatie nodig? Inschrijven in Brussel.

22:34 Gepost door Barbara Dessers in General | Permalink | Commentaren (1) | Tags: nederlands, onderwijs, politiek, brussel |  Facebook |

Commentaren

Beste,
Ik heb Uw publicatie gelezen en ik kan Uw frustratie ten aanzien van het vinden van de school van Uw keuze begrijpen. Dat blijft inderdaad een probleem. Waar ik niet zometeen een oplossing voor zie. Ik hoop dat Uw zoontje toch nog op een fijne school is terecht gekomen ondertussen.

Maar over die pictogrammen daar kan ik U niet in bijtreden. Ik kan U zeggen, als studente kleuteronderwijs, in élke klas wordt er met pictogrammen gewerkt. Of daar nu veel anders-taligen zitten of niet. Het is nu eenmaal belangrijk om heel visueel te werken met kleuters. Maar dat er al echt héél veel pictogrammen bij de 2,5-jarigen zouden gebruikt worden, verbaast me, want meestal worden er foto's gebruikt bij deze jonge kleuters en daar heeft U zoon ook baat bij, geloof me vrijuit.

Ik vind het wel jammer dat U nu zo oordeelt voor U Uzelf werkelijk goed hebt geïnformeerd. Want het is als kleuterjuf één van onze hoofddoelstellingen om ervoor te zorgen dat elk kind bereikt wordt en aangesproken wordt en we proberen zoveel mogelijk op de interesses en de noden van elk kind individueel in te spelen. Dat kan bijv. zijn: je aanbod vergemakkelijken voor een aantal kleuters, maar ook je aanbod moeilijker en uitdagender maken voor de kleuters die al een stapje vooruit zijn. Ik ben er van overtuigd dat de kleuteronderwijzer(es) van Uw zoontje dat ook zou doen.

Ik vind het wel nogal vergaand om nu te zeggen dat Uw zoontje weinig of niets kan bijleren in een klas vol allochtone kindjes. Er is zoveel dat kleuters bijleren door naar school te gaan: samen spelen, delen, iets durven vertellen voor de groep, jezelf durven zijn... en bovendien zal hij vast voldoende aan zijn trekken komen in verschillende rijke activiteiten doorheen de dag. Zo zijn er ook nog verhaaltjes, tal van groepsactiviteiten, wiskundige activiteiten ook enz. Die zeker en vast op niveau van jouw kleuter kunnen ingevuld worden. Omdat Uw zoontje al wat voor is op de anderen, waarom zou je dan de andere anders-talige kleuters een rijke en stimulerende omgeving ontzeggen?! Dat vind ik nogal kras! Bovendien kunnen de kindjes ook heel veel leren van elkaar, van de verschillende thuisculturen, gewoontes en andere verschillen tussen elkaar enzoverder.

Het is dus volgens mij volkomen fout om te beweren dat Uw zoontje daar niks zou bijleren en ik vind dit zeer jammer voor het kleuteronderwijs en alle juffen meesters die zoveel energie en hun hart en ziel in hun werk steken.

Maar ik vermoed dat U ondertussen zelf tot die constatatie bent gekomen, nadat U zoontje al een jaar (of bijna een jaar) kleuteronderwijs heeft gevolgd, althans dat hoop ik toch.

Groeten,
Italia

Gepost door: Italia | 04-11-09

De commentaren zijn gesloten.