08-05-08

Kids online

The study, "Like Taking Candy from a Baby: How Young Children Interact with Online Environments," used ethnographic methods and focused on young children, ages 2½ to 8.

For the study, parents in 10 families used video cameras to keep journals, providing insights into the way children use sites such as Club Penguin, Webkinz, Nick Jr., Barbie.com and others. Footage from those journals, which can be viewed here, illustrates how young children respond to advertising and marketing tactics online.

The study's key findings:

  • Even the very young go online.
  • The Internet is a highly commercial medium.
  • Web sites frequently tantalize children, presenting enticing options and even threats that their online creations will become inaccessible unless a purchase is made.
  • Most of the sites observed promote the idea of consumerism.
  • Logos and brand names are ubiquitous.
  • Subtle branding techniques are frequently used.
  • The games observed vary widely in quality, in educational value, and in their developmental match with children's abilities.

2,5-online

The report is written by Warren Buckleitner, Ph.D., an adviser to Consumer Reports WebWatch.

Read more about this study.

09:58 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: onderzoek, advertising |  Facebook |

05-05-08

Waarde kameraden!

Vandaag beginnen de sociale verkiezingen. In meer dan 6.300 bedrijven, uit de privé-sector en de non-profit, kunnen de werknemers hun afgevaardigden kiezen voor de komende vier jaar. (deredactie.be)

Voor ons is het morgen, 6 mei, zover.

Skynet heeft meer dan 100 werknemers en zodus kunnen wij onze afgevaardigden kiezen die aanwezig zullen zijn op de ondernemingsraad.

Zelf ben ik ook aangesloten bij een vakbond. Dit kwam me vroeger goed uit toen ik nog als interim aan het werk was en regelmatig een paar weken zonder werk zat. Ik weet niet echt goed waarvoor ik ze toen nodig had, maar bon, ik herinner me wel dat ik daar een paar keer serieus lang heb moeten aanschuiven voor één of ander document. Dus, ik neem aan dat ik ze toen nodig had. Na al jaren in de privésector bezig te zijn, betaal ik nu nog altijd mijn bijdrage. Allé, ik zie toch elke paar maanden geld van mijn rekening gaan.

Wat wel opmerkelijk is is dat in de aanloop naar deze sociale verkiezingen potentiële kandidaten een hele campagne beginnen af te steken. Mensen met wie je nooit spreekt sturen je een e-mail met hun heel programma. Komen je aan je bureau aanspreken in je eigen taal terwijl je hun nog nooit Nederlands hebt horen spreken. Glimlachen naar je in de gang, en zo verder.

soc_verk_nl
Het ligt er allemaal nogal vingerdik op. 

Maar het is niet evident om een keuze te maken. Kies je voor iemand van je eigen vakbond? Volgens mijn schoonvader (ex-ACV/CSC strijder) staat dit niet ter discussie. Maar mijn hart zegt me om te stemmen op de persoon van wie ik denk dat die het meeste kan bereiken. Die het dichtste bij de werknemers staat. Degene die de meeste diplomatie kan opwerpen. Die zijn best zal doen voor ons allemaal, maar die ook goed kan aanvaarden dat hij/zij heel waarschijnlijk heel erg vaak zich gewoon zal moeten neerleggen bij de zaken.

C'est la lutte finale!

Demorgen.be & standaard.be

10:22 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: verkiezingen, werk, social |  Facebook |

21-04-08

Aandacht! Aandacht!

De redactie van Ladiesroom heeft volgende oproep ontvangen:

LOGO

Wij zijn vanuit de Universiteit van Antwerpen, in opdracht van het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen, op zoek naar alle mogelijike consumptiegoederen en diensten die een ongelijke prijs of een ongelijke toegang hebben voor één van beide geslachten. Dit kan zowel positief als negatief zijn voor één of beide geslachten. In tegenstelling tot wat we misschien verwachten, zijn er behoorlijk wat van deze ongelijkheden terug te vinden. Enkele voorbeelden die we al vonden zijn:

  • plaatsen in ondergrondse parkeergarages, dicht bij de ingang, die voorbehouden zijn voor vrouwen
  • fitnessclubs, uitsluitend voor vrouwen
  • zwembad 2 uur per week uitsluitend toegankelijk voor vrouwen
  • de kapper is duurder voor vrouwen dan voor mannen
  • mannen hebben meer openbare plasgelegenheden
  • ladies @ the movies
  • discotheken geven soms korting aan vrouwen
  • een vrouwensauna in een saunacomplex

Graag zouden wij nog meer van deze voorbeelden vinden, de verantwoordingen van aanbieders horen en de meningen die hierrond leven.

Met vriendelijke groet,

Tinne Marynissen
Onderzoeksmedewerker
Centrum voor Longitudinaal en Levensloop Onderzoek (CELLO)
Universiteit Antwerpen


Meer info kan altijd opgevraagd worden!


e-mail:
tinne.marynissen@ua.ac.be
tel : ++32 (0)3 275.53.61
http://www.ua.ac.be/cello

11:30 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (1) | Tags: mannen, vrouwen, onderzoek, gelijkheid |  Facebook |

15-02-08

Why I Don't Have A Mobile

"Why don't I have a mobile? Well, let's see - why exactly would I need one? Take an average 24 hours: I'm asleep for seven (five-month-old son permitting); at or near my desk for another nine, except when I’m in meetings and can’t take calls; and at home for perhaps seven of the remaining eight. Which leaves me out of touch for the one hour it takes me to walk to and from work."

Henry Oliver, London

14% van de volwassenen in het Verenigd Koninkrijk heeft geen mobiele telefoon.

Lees het volledige artikel: BBC News: Magazine Monitor

14:04 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: gsm, mobile, onderzoek |  Facebook |

21-01-08

Allochtonen twee maal langer op zoek naar eerste job

Dames,

Discriminatie bestaat nog steeds, en niet alleen bij vrouwen.  Zie onderstaand artikel.
Aan iedereen die zich inzet voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, en die streeft naar de rijkdom van diversiteit: veel succes!

Hooggeschoolde jongeren van Turkse of Marokkaanse afkomst moeten na hun afstuderen bijna twee keer langer wachten op een eerste job dan autochtone jongeren. Dat blijkt uit onderzoek van het Expertisecentrum Gelijke Kansen. De resultaten staan te lezen in het vaktijdschrift Over.Werk.

De onderzoekers van het Expertisecentrum Gelijke Kansen bevroegen 200 hooggeschoolde allochtonen die in de periode 1998-2004 afstudeerden aan Limburgse hogescholen of aan de universiteit van Hasselt, en evenveel autochtone afgestudeerden. Resultaat: van de allochtonen was 21% een jaar na hun afstuderen nog werkloos, tegenover 13% van de autochtonen. De afgestudeerden van Turkse en Marokkaanse afkomst moesten gemiddeld 3 maanden en 28 dagen wachten op hun eerste job, de autochtonen 2 maanden en 5 dagen. Ter vergelijking: voor jonge afgestudeerden van Italiaanse afkomst was de gemiddelde wachttijd 2 maanden en 20 dagen. Ruim 60% van de afgestudeerden van Turkse en Marokkaanse afkomst vindt dat ze zich ‘extra moeten bewijzen’ bij sollicitaties vanwege hun etnische afkomst. Toch vinden de hoger opgeleide allochtonen een job die vergelijkbaar is met die van de autochtonen qua arbeidsvoorwaarden, soort contract en loon. Volgens Steven Lenaers van het Expertisecentrum Gelijke Onderwijskansen is dat wellicht het gevolg “van een filterend onderwijs, waar enkel de supergetalenteerde allochtonen zich doorheen kunnen wurmen.”

Mieke Hullebroeck - HR Belgacom Group

09:00 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: hr, werk, gelijke kansen, nederlands |  Facebook |

10-01-08

Nieuwe trend: Eve-olution

large_244452
(foto VRT)

Ik zag gisterenavond, mijn idool, Martine Tanghe die als gastvrouw een heel programma Volt aan elkaar mocht praten. Zucht. Waarom zijn wij geen familie Martine?

Trendwatcher Herman Konings heeft het over de eve-olution: "Het is de eeuw van Eva. Krachtige, rijpe vrouwen voeren overal belangrijke functies uit. Deze vrouwen komen uit de babyboomgeneratie en ze zijn groot geworden met multimedia."Lees het volledige artikel op demorgen.be!

Mijn baas is weliswaar iets jonger dan Martine maar ook een krachtige, rijpe vrouw die belangrijke beslissingen moet nemen. Als ik iets verder nadenk, dan kan ik alleen maar toegeven dat de mensen die mij professioneel hebben kunnen inspireren en motiveren vaak vrouwen waren. Af en toe zat daar natuurlijk een (mooie) man bij :-)

15:54 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (3) | Tags: vrt, martine tanghe, volt, nederlands, vrouwen |  Facebook |

07-01-08

www.vrtnieuws.net is nu www.deredactie.be

deredactie2
 

De VRT steekt vandaag zijn "journaal" (VRT maakt een journaal en VTM maakt het nieuws :-)) en zijn website in een nieuw kleedje. 

Allemaal goed en wel maar ik vind me er als dagelijkse gebruiker niet terug. 

Vroeger had je zo'n duidelijke icoontjes om op video of foto te klikken. Die zijn nu volledig verdwenen. 

Ik had ook even tijd nodig om te begrijpen dat de horizontale balk met foto's eigenlijk een navigatiebalk is. Je kan rechts en links op de foto's klikken en de video begint dan te spelen. Er staat ook uitleg naast de video in een redelijk klein font size. Was het op de vorige website niet mogelijk om dit door de gebruiker zelf aan te laten passen?  

Helemaal boven aan de top aan de linkerkant heb je de hoofdnavigatie. Als je bijvoorbeeld op "weer" klikt dan verspringt de hele pagina. Je ziet niet onmiddellijk dat de inhoud in het midden van de pagina anders is. 

Ik zie ook constant die vier hoofden. Waarom? Om een gezicht te geven aan de site? Ik ben sinds jaar en dag een fan van Martine Tanghe, maar dit is toch een beetje te veel van het goeie.

Wanneer je dan op een link klikt in de felblauwe zone, ververst de hele pagina. Ook alweer die fotobalk. Dit neemt tijd in beslag. 

De rechternavigatieblok vind ik wel handig. Maar eens je in een detail van het artikel bent, ben je de hele weg kwijt. Als fervent gebruiker van breadcrumbs vind ik dit wel verwarrend. 

Ik zie vier hoofden...  

Vaak is de helft van mijn pagina wit. Het neemt allemaal veel tijd om te laden.  

Conclusie: ik stel me vragen bij de gebruiksvriendelijkheid van deze site. Het lijkt me dat die makkelijk toegankelijk is voor expertgebruikers maar is dit ook granny proof?

16u38: de site zit vast. Ik kom morgen wel terug.

Update 08/01: De nieuwe site houdt menig blogger zoet.

Meer informatie op: http://de-red-actie.be

16:39 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: vrt, website, usability, nederlands |  Facebook |

14-12-07

De vijf doodzonden van de vrouwelijke topmanager

Gevonden in 6minutes.be - Waarom vrouwen geen topmanager worden: "Dat weinig vrouwen doorstoten naar de top, is genoegzaam bekend. Dat vrouwen hier voor een groot stuk zelf verantwoordelijk voor zijn, is al minder evident. Hoewel we kunnen wachten tot onze “Nieuwe Mannen” zelf een stapje opzij zetten, is het waarschijnlijk efficiënter om te kijken wat we er zelf aan kunnen doen."
Dit is de top vijf doodzonden van de vrouwelijke professional:
  1. Geen netwerk opbouwen
  2. De media onderschatten
  3. Te weinig optreden als spreker, of andere vrouwen aanbevelen als spreker
  4. De 20-80 regel toepassen: "Wanneer een man en een vrouw solliciteren naar de zelfde job of promotie, zal de man spreken over de 80% redenen waarom hij perfect is voor de functie in kwestie. De vrouw daarentegen zal spreken over de 20% die ze mist!"
  5. Denken als een vrouw: "verplaats je in de denkwereld van mannen wanneer je met hen samenwerkt: tijdens vergaderingen, events, tijdens evalutaties,…Vergeet echter je vrouwelijke troeven niet zoals intuïtie; empathie en multitasking."

Dat laatste advies vind ik zelf wat onnozel. Maar dat komt allicht omdat ik in een bedrijf werk waar de meerderheid (ook in het topkader) uit vrouwen bestaat.

Clo Willaerts

 

14:33 Gepost door CloWillaerts in Business | Permalink | Commentaren (1) | Tags: gender, clo, nederlands |  Facebook |

07-11-07

Connais-toi toi même...

img-2346

"Connais-toi toi-même et tu connaîtras l'univers et les Dieux." Ce n'est pas tout à fait ce que nous promettent Patrick Leguide et Sandrine Chesnel. Quoique...

Patrick Leguide est titulaire d'un master en psychologie cognitive et d'un DESS en management. Sandrine Chesnel est, quant à elle, journaliste, spécialiste des métiers. Ensemble, ils ont publié en septembre dernier Faites vous-même votre bilan de compétences, aux Editions L'Etudiant.

Si cet ouvrage s'adresse initialement aux étudiants en fin d'étude, il s'avère également très précieux par la suite.

En effet, le temps passe, mais la célèbre inscription du Temple de Delphes est toujours d'actualité. Quel que soit son âge ou sa situation professionnelle, il est toujours bon de se demander qui l'on est réellement : quel est son profil psychologique, quels sont les grands traits de sa personnalité, quelle est sa forme d'intelligence privilégiée, quel est son quotient émotionnel et intellectuel, quelles sont ses priorités dans la vie et au travail, ...

L'ouvrage de Patrick Leguide et Sandrine Chesnel propose un bilan de compétences "en kit". Une journée, 254 pages et une quinzaine de tests suffiront à vous auto évaluer et à dresser votre "état des lieux". Coût de l'opération : 19 euros !

Dans un monde où tout va (trop ?) vite, où l'on ne prend plus le temps de s'écouter, où l'on change d'emploi comme de chemise, cet ouvrage me semble incontournable.

En plus, nous les filles, c'est bien connu, nous adorons faire ce genre de tests. N'est-ce pas Marie ;-)

Alors, à votre avis, êtes-vous plutôt... "artiste" ou "réaliste"... "sociale" ou "conventionnelle"... "extravertie" ou "introvertie"... "coopération" ou "compétition"... "intuitive" ou "méticuleuse" (...)

Julie
http://toutsurles.skynetblogs.be/

08:51 Gepost door Julie Opstaele in Business | Permalink | Commentaren (1) | Tags: bilan de competences, julie opstaele |  Facebook |

05-11-07

QUELLE FEMME DE POUVOIR / TECHNO WOMAN ETES-VOUS?

Je suis abonnée au magazine Bizz depuis je ne sais plus quand et j'avoue qu'en général je le feuillette en diagonal et qu'il traîne ensuite tout un mois sur mon bureau, en attente d'une lecture approfondie... jusqu'à ce qu'il soit étouffé, caché, doublé, supplanté par le Bizz du mois d'après...

Par contre, celui de ce mois-ci a retenu toute mon attention, et pour cause, j'ai l'impression qu'il s'adresse (enfin) aux ladies: Un dossier spécial sur les Femmes de Pouvoir - dont je ne fais pas (encore vraiment) partie - mais que je rejoindrai un jour, c'est sûr ;-)

On y trouve notamment les résultats d'une enquête (précitée sur ce blog par Clo) sur qui sont les femmes de pouvoir et quelles difficultés elles ont rencontrées durant leur parcours, mais aussi un article intéressant sur les multiples obstacles qui seraient présents sur leur chemin...!

Il y a également toujours le test à faire en ligne, sur le site de Bizz: "Quelle femme de pouvoir êtes-vous?"... un peu long, mais les questions sont courtes et pas trop 'boring'... et les résultats intéressants!

button_vrouwen_fr 

Et pour rester dans les tests, un peu plus loin dans le même magazine, on retrouve un "Quelle techno woman êtes-vous?", qui vous permettra d'identifier à quelle typologie de femmes vous appartenez dans vos rapports à technologie (typologies identifiées par l'agence de tendances Wide pour JVC).

Ici aussi, résultats plutôt sympas. J'apparais comme une "Super Techna", et j'adore lire
1. que 'je suis ambitieuse et indépendante',
2. que 'les choses que j'achète doivent être pratiques, mais belles'
3. que 'je suis un tantinet matérialiste'...
Ok, je le savais déjà, mais au moins maintenant, c'est confirmé...

I'm a material girl!!!

15:42 Gepost door Marie Dedecker in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bizz, tests, femmes, pouvoir, technologie, marie |  Facebook |

29-10-07

November 8th 2007 - World Usability Day

wudLogo


 Het is weer zover: World Usability Day komt eraan.

Behalve dat dit dè dag is om te netwerken* zijn er ook een resem interessante presentaties.

Mijn dagindeling op 8 november

Voormiddag: uitvoeren van gebruikerstesten op ons digitaal televisieplatform

Namiddag: Belgacom usability event

Avond: Université Catholique de Louvain

Maar en zijn ook nog andere events in België en over de hele wereld die dag.

Hopelijk tot dan, en niet vergeten: 'Don't make me think'!

* Niet iedereen vindt het even gemakkelijk om te netwerken. Natuurlijk kan je online wat tips vinden.

Barbara Dessers

09:00 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: usabilty, belgacom, nederlands, barbara |  Facebook |

24-09-07

Les entrepreneurs féminins paient trop à la banque

En dépit de toute la rhétorique, les entrepreneurs féminins rencontrent toujours plus de difficultés que leurs collègues masculins, et ce sur différents plans. Prenons les intérêts qu'elles paient sur un prêt à la banque. Une enquête britannique révèle que les femmes paient pas moins de 14% de plus que les hommes pour un même montant emprunté, comme l'a rapporté le Daily Mail. Les entrepreneurs féminins ont des taux d'intérêt qui s'élèvent en moyenne à 8,15%. Alors que ceux des hommes ne sont que de 7,15 %. Cette étude a été réalisée par l'université de Warwick et elle visait tout spécialement les petites et moyennes entreprises au cours de l'année 2004. Par prudence, les chercheurs n'ont pas proposé directement d'explication au phénomène, mais ont qualifié la différence de 'solide'. Un terme qui indique, en langage scientifique, que la différence ne repose certainement pas sur le hasard. On ignore s'il en va de même en Belgique. Mais il s'agit en tout cas d'une information que les entrepreneurs féminins ont intérêt à connaître au moment de se rendre chez leur banquier.

Source: Bizz Magazine

09:24 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: bizz, etude, entrepreneur, marie |  Facebook |

19-09-07

Vrouwen aan de top: wie zijn ze?

Samen met het Zwitserse bedrijf ProfilerTonus, dat gespecialiseerd is in online HR tests, organiseert Bizz magazine deze maand een grote enquête rond vrouwen aan de top.
Deze enquête richt zich tot vrouwen, en vooral dan tot zij die een beroep met verantwoordelijkheden uitoefenen of een team onder zich hebben. Met vragen als
  • Wie zijn die vrouwen aan de top?
  • In welke sectoren zijn ze actief?
  • Wat zijn hun sterke punten?
  • Hoe zijn ze opgeklommen tot hun huidige niveau van verantwoordelijkheden?


Bent u zo'n vrouw aan de top? Vul dan de enquête van ProfilerTonus in.
Kent u zo'n vrouw aan de top? Stuur haar dan de link zeker door.
De resultaten van deze enquête verschijnen in het novembernummer van Bizz. 

 Clo Willaerts

18:21 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: clo, nederlands |  Facebook |

04-06-07

Ne pensez pas rose!

"Don't think pink", c'est le titre d'un bouquin absolument génial que je suis en train de lire. Mais que signifie Penser Rose?

Thinking pink c'est ce qui arrive quand des sociétés se basent sur des concepts éculés pour s'adresser aux femmes. Penser rose c'est réduire les femmes à un vernis superficiel en oubliant que ce sont les femmes qui aujourd'hui sont responsables de la majorité des achats dans notre société.

Au lieu de m'étendre sur ce sujet, je vais plutôt évoquer les raisons de dépasser le stade de la pensée rose telles que les auteures les ont identifiées:

1. le pouvoir d'achat des femmes est en croissance: en 10 ans leurs revenus ont augmenté de 63% alors que ceux des hommes n'atteignent pas 1%.

2. les écarts de salaires hommes-femmes se réduisent de jour en jour.

3. les femmes sont plus nombreuses à obtenir des diplômes universitaires.

4. les femmes d'aujourd'hui rapportent plus de la moitié des revenus du ménage.

5. de plus en plus de femmes se lancent dans des carrières indépendantes et créent leur propre société.

6. le fait que les femmes vivent plus longtemps va encore plus accentuer cet état de fait

Voilà assez de raisons pour décourager les marketers qui estiment encore que colorer un produit en rose va le faire mieux vendre auprès des femmes ;-) Petit clin d'oeil au ladiesroom...

 

Valérie Janssens

 

16:50 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: think pink, pensee rose, marketing, valerie janssens |  Facebook |

24-04-07

Vodafone Reveals What Women Really Want

101749ba-97b7-48d5-9a39-a5c8dff45cf0

Gebruikersonderzoek bij vrouwen heeft uitgewezen dat 55 procent een rond, lichtgekleurd en een vouwmodel gsm wil gebruiken. Het design van het model is de nummer-1 reden om een aankoop te doen.

 

De contacten opgeslagen in de gsm zijn 2 tot 3 keer meer dan bij mannen (professionele nummers niet meetellen!).

 

SMS is belangrijk voor vrouwen. Ook dit gebruiken ze vaker dan mannen.

Waarvoor gebruikt u, naast telefoneren, uw gsm het vaakst?

Read more on MocoNews.net

Barbara Dessers

17:02 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: onderzoek, vrouwen, barbara, nederlands |  Facebook |

23-04-07

Vlaamse vrouwelijke managers: waar zitten ze?

Studente Joke Renneboog van het overigens schitterende blog Onnozelheid mag! doet een oproep naar vrouwelijke managers om de (korte) vragenlijst in te vullen op joke.zoller.be.

"Mijn scriptie/thesis gaat over human en social capital als predictoren voor objectief en subjectief carrièresucces bij Vlaamse vrouwelijke managers. Daaromtrent heb ik momenteel een vrij serieus probleem, in die zin dat ik zeer moeilijk Vlaamse vrouwelijke managers vind die mijn vragenlijst van - ocharme - 16 vraagjes willen invullen.
Mijn enige criterium is (naast Vlaams en vrouwelijk) dat ze het woord "manager" in hun functietitel hebben staan, manager of hoger (directeur, CEO,...)."

Ik heb de vragenlijst al ingevuld. Nu jullie nog?

Clo Willaerts

10:05 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (2) | Tags: clo, nederlands |  Facebook |

12-03-07

Jalouse?

jealousLa jalousie! Nous sommes trop peu à évoquer ce problème typiquement féminin... N'avez vous jamais été victime de ce genre de sentiment au vu des réactions de vos collègues féminines par rapport à une de vos réussites? Ne vous êtes-vous jamais demandé si vous aviez des lubies de parano ou tout simplement des crises d'ego surdimensionné?

Les relations entre nous  les femmes ne sont pas toujours évidentes, soyons honnêtes. De temps en temps, on a l'impression que tous les coups sont permis pour écarter une concurrente plus visible ou une collègue plus méritante.

Savoir nous réjouir de la réussite de nos consoeurs est une étape indispensable sur le chemin de la reconnaissance de nos compétences, de nos qualités etc...

Sachons nous entraider, sachons échanger les trucs et les bons conseils qui nous feront gagner du temps et des gallons. Oublions de dresser des embûches sur le parcours de nos homologues afin de laisser la voie libre à nos propres pas.

J'espère qu'avec le temps nous gagnerons cette sagesse de porter les efforts de nos pairs avec autant d'enthousiasme que les nôtres, convaincues que nous en serons toutes bénéficiaires un jour ou l'autre.

 

Valérie Janssens

23:36 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (1) | Tags: francais, jalousie, valerie janssens |  Facebook |

08-03-07

"Vaut-il mieux être dirigé par une femme ou par un homme ?" par Marc De Wilde

Marc De Wilde est Executive Coach et fondateur de Féminité et Entreprise

 

Après avoir lu et entendu pas mal de témoignages sur la question, je crois que c'est davantage le style de leadership que le genre (sexe) de la personne qui fait la différence. Les gens veulent être entraînés par un vrai leader. Que ce leader soit un homme ou une femme est secondaire.

Un vrai leader se soucie plus de son équipe que de lui-même. Il est fidèle à sa personnalité et ne joue pas un rôle. Il est intègre, clair, franc et juste. Il est exigent sur les résultats et bienveillant vis-à-vis des personnes.
Les femmes ont toutes les compétences pour être ces vrais leaders pour lesquels tout le monde veut travailler. Elles sont fortes, intelligentes, créatives, dévouées, pleine de compassion et à l'aise en mode multi-tâches. Leur faiblesse potentielle réside dans leur peur de devenir impopulaires en exerçant leur leadership. Si elles parviennent à trouver leur centre de gravité en elles plutôt que dans le regard d'autrui, et à accepter l'inévitable solitude liée à la fonction de leader, elles accéderont naturellement aux plus hautes fonctions dirigeantes car plus que jamais le monde a besoin de vrais leaders.

14:14 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: leadership, leader, faiblesse |  Facebook |

05-03-07

Le management de talents

En séminaire à Barcelone sur le management de talents dans le milieu des télécoms, je me suis risquée à poser une question à un des orateurs qui exposait fièrement tous les avantages octroyés aux "talents" dans son entreprise.

"Quelle proportion de femmes dans vos programmes de talent management?"

"18% me répond-il du tac au tac. Eh oui c'est un problème car nous ne voulons pas instaurer de quotas et en effet nous n'arrivons pas à un équilibre".

J'insiste un peu, histoire d'en savoir plus car comment accepter la réponse qu'il y aurait tout simplement moins de talents parmi la gent féminine! "Mais quels sont vos critères d'identification du talent?"

"La volonté de faire évoluer sa propre carrière, la visibilité dans l'entreprise, le réseau dont dispose le candidat, la flexibilité, l'intérêt des concurrents pour le profil en question, ...".

En bref, pas étonnant que nous ne soyons pas plus représentées dans les "talents pools" de nos entreprises. Leurs critères de sélection ne sont pas adaptés au mode de vie féminin.

Pour une femme la réflection sur la carrière n'intervient qu'en lointaine position dans les priorités quotidiennes, après le boulot, les enfants, le mari, la famille, les amis, ...

Le networking est hélas trop souvent relégué encore plus loin dans cette échelle d'importance.

Quant à la visibilité dans l'entreprise, qui d'entre nous n'a pas été éduquée dans le sacro-saint principe que les petites filles ne doivent ni se vanter ni s'imposer?

Le risque de nous voir partir pour la concurrence est lui aussi peu évident, étant donné que la plupart d'entre nous privilégie la stabilité d'emploi.

Finalement, si nos entreprises ne modifient pas les critères d'identification de leurs talents, quand bien même elles n'auraient pas d'objection à la nomination de femmes à des postes-clés, nous risquons toujours de ne pas accéder à des fonctions supérieures.

Comme ça en tous cas vous êtes prévenues :-). Si vous n'avez pas la patience d'attendre que nos boîtes évoluent en matière de management de talents, bougez-vous en tenant compte de leurs modes de sélection: visibilité, network, autant de preuves que vous prenez votre carrière à bras le corps!

 

Valérie 

 

21:57 Gepost door Barbara Dessers in Business | Permalink | Commentaren (0) | Tags: talents, selection, networking, visibilite, francais, valerie janssens |  Facebook |